Gezonde voeding en leefstijl

een goede start voor je baby
DSC_6303

Wanneer je zwanger bent wil je er zeker van zijn dat wat je eet goed is voor jou en je kindje.
Tijdens de zwangerschap werkt je spijsvertering efficiënter, waardoor je lichaam meer uit je voeding haalt dan voorheen. Het eten van gezonde voeding is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van je kindje. Gezonde voeding ondersteund je kindje om zo goed mogelijk te groeien en te ontwikkelen.

Informatie over voeding tijdens je zwangerschap:
Eet normale porties, maar wees bewust van wat je binnenkrijgt, aangezien bepaalde vitaminen en mineralen essentieel zijn. Kies voor variatie, vers en zo min mogelijk bewerkte voeding.

Het beste is om onderstaande te vermijden tijdens je zwangerschap:

  • Alcohol: door alcohol in de zwangerschap kan de baby hersenschade oplopen en het kan ook vroeggeboorte, complicaties bij de geboorte, een lager geboortegewicht en achterstand in de groei en ontwikkeling veroorzaken (ook op latere leeftijd)
  • Roken: Het is verstandig om te stoppen met roken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit geldt ook voor je partner, want roken heeft negatieve effecten op de vruchtbaarheid. In de zwangerschap kan roken zorgen voor complicaties.
  • Cafeïne: Cafeïne houdende dranken zijn onder andere koffie, zwarte en groene thee, cola, chocolademelk en energiedrankjes. Het advies is om hiervan maximaal 2 koppen per dag te drinken
  • Ongewassen rauwe groente: deze kunnen besmet zijn met de listeria bacterie. Het advies is om groenten dus goed te wassen voor gebruik.
  • Rauwe melkproducten, vis en rauwe eieren: deze producten kunnen besmet zijn met de listeria bacterie, welke schadelijk is voor de baby.
  • Rauw vlees: rauwe vleesproducten zoals filet americain, rosbief, fricandeau, carpaccio, en ossenworst kunnen besmet zijn de toxoplasmose bacterie. Vroeg in de zwangerschap kan een infectie van deze bacterie schadelijk zijn voor de baby en tot een miskraam leiden. Ook wordt geadviseerd om bij het werken in de tuin of het verschonen van de kattenbak handschoenen aan te trekken. In de ontlasting van katten kan namelijk ook de toxoplasmose bacterie zitten.
  • Leverproducten: zoals leverworst of smeerworst, bevat veel vitamine A wat schadelijk kan zijn voor de baby.

Algemene voedingsadviezen

Begin de dag met een volwaardig en gezond ontbijt. Neem na 2-3 uur na het ontbijt je eerste tussendoortje. Fruit is een gezond tussendoortje, want het bevat veel vezels en goede voedingsstoffen zoals kalium en vitamine C.

Probeer geen maaltijden over te slaan. Begin tijdens de zwangerschap ook niet met afvallen of lijnen, want hierdoor krijgt de baby onvoldoende voedingsstoffen binnen en er komen veel afvalstoffen vrij die mogelijk schadelijk zijn.

Gebruik daarnaast maximaal 6 gram zout per dag en probeer dagelijks een half uur tot een uur te bewegen.